ΠΑΙΔΙ Η ΖΩΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΑΣ Maria Montessori : Η φιλοσοφία της

Maria Montessori : Η φιλοσοφία της

-

Τα τελευταία χρόνια το μοντεσσοριανο σύστημα εκπαίδευσης κατακτά όλο και περισσότερους θαυμαστές σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι γνώσεις μας γύρω από το συγκεκριμένο σύστημα αφορούν κυρίως τα παιχνίδια αλλά και τον τρόπο διάταξης της σχολικής αίθουσας και γενικότερα του χώρου παιχνιδιού. Σημαντικό όμως είναι να γνωρίσουμε την φιλοσοφία της Maria Montessori γύρω από τα παιδιά και τον ρόλο που παίζει ο παιδαγωγός στην ανάπτυξη  του.

Λίγα λόγια για την Maria Montessori…

  • Γεννήθηκε στις 31 Αύγουστου το 1870 στην Ιταλία.
  • Αρκετά πρωτοπόρος για την εποχή της διαλέγει την τεχνική σχολή για τις σπουδές της, ώστε να ακολουθήσει ένα αντρικό επάγγελμα , αυτό του  μηχανικού. Στην συνέχεια αποφασίζει να ακολουθήσει την ιατρική από την οποία και αποφοιτεί.
  • Ασχολήθηκε αρχικά με παιδιά με ειδικές ανάγκες και στη συνέχεια επέκτεινε τις παιδαγωγικές της μεθόδους και στα παιδιά γενικής εκπαίδευσης.
  • Το 1907 ίδρυσε το πρώτο <σπίτι του παιδιού> υπό την εποπτεία της
  • Οι μέθοδοι της έγιναν γνωστοί μέχρι και την Ινδία, πριν πεθάνει το 1952

Λίγα λόγια για την φιλοσοφία της:

Η Maria Montessori υποστήριξε τον σεβασμό στην προσωπικότητα του παιδιού,  την ελευθερία, την αυτενέργεια των παιδιών και τον περιορισμό στη δράση της παιδαγωγού.

<<Ποτέ μην βοηθάς ένα παιδί με μια εργασία στην οποία πιστεύει ότι μπορεί να πετύχει>> Μaria Montessori.

  • Ατομικότητα: το κάθε παιδί έχει τις δικές του δυνατότητες και ικανότητες, για αυτόν τον λόγο το αφήνουμε να ενεργεί αυθόρμητα με σεβασμό στην προσωπικότητα του. Αποφεύγουμε να το βοηθήσουμε όταν δεν χρειάζεται βοήθεια, καθώς μέσα από την επανάληψη των πράξεων του και καθώς αναπτύσσεται νοητικά, θα καταφέρει τον τελικό σκοπό του.
  • Ελευθερία: Το παιδί ενεργεί ελεύθερα μέσα στην τάξη διαλέγοντας την ατομική δραστηριότητα με την οποία θα ασχοληθεί  ώστε να εκδηλώσει ελεύθερα τα ενδιαφέροντα του. Στη συνέχεια μόλις ολοκληρώσει την εργασία του επιστρέφει το παιχνίδι στη θέση του.
  • Πειθαρχεία: Μέσα στην τάξη το παιδί είναι απορροφημένο από την δραστηριότητα με την οποία ασχολείται και νιώθει μεγάλη χαρά όταν την φέρνει εις πέρας. Η τιμωρία δεν υπάρχει μέσα στο μοντεσσοριανό σύστημα, αλλά το παιδί που εμποδίζει την εργασία ενός άλλου παιδιού, απομονώνεται από τον παιδαγωγό και μένει αμέτοχο βλέποντας τους υπόλοιπους να απασχολούνται με τις δραστηριότητες, οπότε και το μετανιώνει γρήγορα για να ξανά ασχοληθεί με κάτι νέο.

Η τάξη και το υλικό :

Το περιβάλλον της τάξης είναι κατάλληλα διαμορφωμένο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες του παιδιού:

  • Ευρύχωρο, άνετο, τακτοποιημένο και φωτεινό.
  • Ανάλογο με το ύψος των παιδιών, χαμηλά ράφια, καρέκλες και τραπέζια
  • Κάθε χώρος στην τάξη αποτελεί διαφορετική θεματική ενότητα όπου υπάρχει το αντίστοιχο υλικό ώστε να μπορούν τα παιδιά να ασχοληθούν ελεύθερα με αυτό.
  • Το περιβάλλον προωθεί την ελευθερία και την ανεξαρτησία των παιδιών ώστε να αποκτήσουν γνώσεις και να μάθουν μέσα από τις δραστηριότητες
  • Το υλικό είναι σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να προωθεί την γνωστική ανάπτυξη των παιδιών. Το κάθε υλικό έχει ‘έλεγχο σφάλματος’, δηλαδή θα δείξει από μόνο του εάν έχει χρησιμοποιηθεί σωστά, οπότε γνωρίζουν τα λάθη τους σαν μέρος της διαδικασίας μάθησης νιώθοντας υπεύθυνα, καλλιεργώντας μια θετική στάση και αναπτύσσοντας την αυτοπεποίθηση τους.
  • Οι τάξεις είναι μικτές ηλικιακά και χωρισμένες ανά 3 χρόνια, δηλαδή : 0-3 χρονών, 3-6 και 6-9 χρονών. Σκοπός αυτού του διαχωρισμού είναι να αναπτύξουν τα παιδιά αισθήματα αμοιβαίου σεβασμού, αυθόρμητη συνεργασία και επιθυμία μάθησης.

Ο ρόλος του παιδαγωγού

  • Ο ρόλος του παιδαγωγού είναι περιορισμένος
  • Παρατηρεί κάθε παιδί, τις ανάγκες του, τις ικανότητες του και τα ενδιαφέροντα του ώστε να προσφέρει ένα περιβάλλον γεμάτο ευκαιρίες μάθησης. 
  • Παρεμβαίνει στο ελάχιστο δυνατό, δίνοντας στο παιδί την δυνατότητα να ενεργήσει αυθόρμητα, αναπτύσσοντας αυτοπεποίθηση και πειθαρχεία.
  • Ο παιδαγωγός δεν δίνει τιμωρίες ούτε επιβράβευση, καθώς το κάθε παιδί παίρνει προσωπική ικανοποίηση από την προσωπική του εργασία.

Στις 31 Αυγούστου 2020 είναι η επέτειος 150 χρόνων από την γέννηση της Maria Montessori. Η πρωτοποριακή προσέγγισή της και το εκπαιδευτικό της έργο έχουν επηρεάσει την ζωή των παιδιών και των δασκάλων εδώ και 110 χρόνια.

Την Αγγελική μπορείτε να τη βρείτε στο instagram στο λογαριασμό της paidiki_matia

Μην ξεχάσετε:
να κάνετε like στη σελίδα του blog στο facebook
να με ακολουθήσετε και στο Instagram
για να μαθαίνετε όλα τα νέα μας!

Αγγελική Β
Αγγελική Βhttp://workingmama.gr
Είμαι η Αγγελική, είμαι μαμά δυο υπέροχων παιδιών , είμαι νηπιαγωγός και μένω μόνιμα στο εξωτερικό. Μότο μου στο σπίτι με τα παιδιά είναι.....παίξτε, λερωθείτε, πειραματιστείτε, πείτε τραγούδια και χαμογελάστε!!!Τις κατασκευές μας θα τις βρείτε στον λογαριασμό μου στο Instagram paidiki_matia

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

4,957ΥποστηρικτέςΚάντε Like
3,047ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter μας για να λαμβάνεται τα πιο πρόσφατα άρθρα μας, ενημερώσεις και πολλά ακόμα.

Πρόσφατα άρθρα

Σιροπιαστό κέικ

Εσείς αγαπάτε τα ρετρό γλυκά; Εγώ, πολύ! Γι’ αυτό σήμερα θα θυμηθούμε το αγαπημένο...

Τι είναι πια αυτό το Halloween

Στις 31/10 κάθε xρόνου γιορταζεται το Halloween - το έθιμο αυτό είναι ξενόφερτο και πρόσφατα έγινε γνωστό...

Παιδικό ιχνογράφημα: όταν οι ζωγραφιές των παιδιών μιλούν

Οι τέχνες ,σε οποιαδήποτε μορφή τους, αποτελούν μέσο έκφρασης του εσωτερικού συναισθηματικού μας κόσμου. Την στιγμή που...

Χτίζοντας την αυτοεκτίμηση του παιδιού μας.

Διάβασα πρόσφατα με το γιό μου το παιδικό βιβλίο «Όμορφη» από τις εκδόσεις Διάπλαση. Η ιστορία αφορά...

Μάγια Χουζούρια

Σήμερα θα σας μιλήσω για ένα υπέροχο παιδικό βιβλίο που θα πρέπει να διαβάσουμε πρώτα όλοι εμείς...

Οταν ένας φάρος γίνεται το φως όλων μας!!!

Ο φάρος έγινε το φως στη γνωριμίας.. Κυριακή πρωι και έπινα καφεδάκι πριν...

Δημοφιλή άρθρα

Διαβάστε επίσηςΠΑΡΟΜΟΙΑ
Προτεινόμενα άρθρα