« Και τα ΑΜΕΑ έχουν όνομα».

Συνέντευξη από τον καθηγητή Ειδικής Αγωγής Αντώνη Κουρνιάτη

0
Ίσες ευκαιρίες για τα ΑΜΕΑ

Ο Αντώνης Κουρνιάτης αν και μόλις 30 ετών, έχει σπουδάσει στην Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και έχει μεταπτυχιακό στην Ειδική Αγωγή από το  Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών . Είναι φοιτητής στην Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος Σχολή Νοηματικής και είναι εθελοντής στο Best Buddies Greece, ένας μη κερδοσκοπικός παγκόσμιος οργανισμός. Διδάσκει από το 2014 σε σχολεία ειδικής αγωγής και αυτή την περίοδο είναι καθηγητής στην Στέγη Υποστηριζόμενης Διαβίωσης , κέντρο αυτισμού SOS.

-Γιατί ζήτησες  να βάλουμε αυτόν τον τίτλο στην συνέντευξη;

Γιατί έχω σιχαθεί να ακούω, το αυτιστικό παιδί του γείτονα, το ανάπηρο, το σπαστικό και ότι άλλο χαρακτηρισμό μπορείς να φανταστείς. Τα παιδιά με ειδικές ανάγκες έχουν όνομα, όπως και εμείς. Πρέπει να σταματήσει να το κάνει αυτό ο κόσμος. Είναι εξοργιστικό και ανόητο.

-Διδάσκοντας σε παιδιά με ειδικές ανάγκες, σου δημιουργούνται κάποια ιδιαίτερα συναισθήματα;

Φυσικά και σου δημιουργούνται. Δεν υποκρίνονται, δεν μπορούν να πουν ψέματα, ότι νιώθουν  το δείχνουν με τον τρόπο τους.  Παίρνεις αληθινά και αυθεντικά συναισθήματα.

 -Η Ελλάδα πληροί τις προδιαγραφές ώστε να προσφέρει μια αξιοπρεπή εκπαίδευση;

Σε ένα αρκετά μεγάλο βαθμό οι εγκαταστάσεις είναι απαράδεκτες και δεν μπορούν να φιλοξενήσουν ΑΜΕΑ.  Είναι ελάχιστα τα σχολεία που πληρούν όλα τα κριτήρια.

Αρχικά στερούνται σε κτιριακές υποδομές και παροχές υλικών απαραίτητων για την σωστή διδασκαλία.Επίσης, ένα ακόμα μεγάλο πρόβλημα είναι η έλλειψη προσωπικού.  Οι αίθουσες είναι υπερπληθές, οι εκπαιδευτικοί ελάχιστοι με αποτέλεσμα να υπάρχει μια ανομοιογενής τάξη. Γεγονός που κάνει την διδασκαλία ακόμα πιο δύσκολη.  Ένα ακόμα πρόβλημα είναι  η κατάρτιση των εκπαιδευτικών και ειδικά των μεγαλύτερων ηλικιών.

 Το σχολείο που βρίσκομαι εγώ, ευτυχώς είναι η εξαίρεση του κανόνα και είναι από τα ελάχιστα που  πληροί τις προδιαγραφές τόσο σε κτιριακές υποδομές όσο και στο προσωπικό. 

-Όλα τα άτομα με ειδικές ανάγκες μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα;

Σαφώς.  Aκόμα και οι πιο βαριές περιπτώσεις μπορούν να πάρουν  έστω την βασική εκπαίδευση.  Υπάρχουν ΑΜΕΑ που έχουν τελειώσει  την τριτοβάθμια εκπαίδευση και εργάζονται.  Δεν είναι όλα τα ΑΜΕΑ το ίδιο. Επίσης να τονίσω ότι και στα παιδιά με ειδικές ανάγκες πρέπει να μπαίνουν όρια, ανάλογα βέβαια την σοβαρότητα της κατάστασης του. Πολλές φορές και τα ίδια έχοντας επίγνωση της κατάστασης τους εκμεταλλεύονται καταστάσεις.

Ίσες ευκαιρίες για τα ΑΜΕΑ

-Ασχολούνται με εξωσχολικές δραστηριότητες;   ‘Έχουν διατεθεί κρατικοί πόροι ώστε να δημιουργηθούν χώροι και κέντρα απασχόλησης τους δωρεάν;

Φυσικά και έχουν εξωσχολικές δραστηριότητες. Υπάρχουν παιδιά με ειδικές ανάγκες  που είναι άκρως λειτουργικά και  πάνε σε παιδικές χαρές, σε μουσεία, στο σινεμά, σε κέντρα δημιουργικής απασχόλησης.  Επίσης, υπάρχουν και θεατρικές ομάδες για αυτιστικά παιδιά.  Σημαντική ειδοποιός διαφορά είναι και η οικονομική κατάσταση της εκάστοτε οικογένειας.

Τα περισσότερα κέντρα δημιουργικής απασχόλησης είναι δωρεάν ή έχουν αρκετά χαμηλό εισιτήριο.

  -Υπάρχει γενικά η αντίληψη ότι τα άτομα με ειδικές ανάγκες είναι αρκετά ευφυή.  Πες μας λίγα πράγματα σχετικά με αυτό.

Τα άτομα με ειδικές ανάγκες δεν είναι  υπερδιάνοιες.  Υπάρχει μια συγκεκριμένη κατηγορία αυτιστικών παιδιών που πάσχουν από το σύνδρομο Asperger τα οποία είναι υψηλής λειτουργικότητας αλλά δεν είναι όλα .   Μην μπερδεύετε ο κόσμος  με τις ταινίες.  Γενικά υπάρχει μεγάλη παραπληροφόρηση σχετικά με αυτό το θέμα. Και όχι μόνο ως προς την ευφυΐα τους αλλά και στην όλη παρουσίαση  των ΑΜΕΑ προς τον κόσμο.

– Τα μέσα δηλαδή  προβάλουν τα ΑΜΕΑ με τέτοιο τρόπο ώστε να προκαλούν μόνο τον οίκτο του κοινού;

Ναι.  Η ωραιοποίηση από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, δεν είναι η πραγματικότητα. Το γεγονός ότι θα βγάλουν μια ωραία φωτογραφία για διαφημιστικούς λόγους όπου τα παιδάκια θα φαίνονται χαμογελαστά και χαρούμενα δεν αντιστοιχεί σε καμία πραγματικότητα.  Δημιουργούνται λανθασμένες εντυπώσεις και με την προβολή ψεύτικων εικόνων δεν βοηθάνε εμπράκτως στην ένταξη των ΑΜΕΑ  στο κοινωνικό σύνολο.  Η πραγματικότητα είναι σκληρή, αν την αντικρύσουμε όπως είναι μόνο τότε θα βοηθήσουμε ουσιαστικά.

-Πιστεύεις ότι οι γονείς με παιδιά ΑΜΕΑ είναι πληροφορημένοι σωστά;

Όχι όσο θα έπρεπε.  Εμπιστεύονται τους λάθους ανθρώπους, και ενώ μπορεί να εντοπιστεί ένα πρόβλημα σε πρώιμο στάδιο και να αντιμετωπιστεί ανάλογα, λόγω της άγνοιας τους ή της κοροϊδίας που δέχονται από τους ‘‘γνώστες’’ το παραμελούν ή εθελοτυφλούν. Θα πρέπει ακόμα και οι γονείς  να γνωρίζουν ότι είναι μεγάλο το φάσμα των ΑΜΕΑ και δεν ανήκουν όλοι στην ίδια κατηγορία ούτε θα πρέπει να έχουν την ίδια αντιμετώπιση.

-Πες μας λίγα πράγματα για το τι πρέπει να κάνουν οι γονείς παιδιών με ειδικές ανάγκες;

Η πρώιμη παρέμβαση είναι σημαντικό κομμάτι για την μελλοντική εξέλιξη των παιδιών τους. Για να είναι αποτελεσματικός ένας γονέας πρέπει να γίνει πλήρη αποδοχή του προβλήματος. Η συμβουλευτική των γονέων είναι το πιο σημαντικό κομμάτι, ώστε να μάθουν πώς να δημιουργήσουν το σωστό περιβάλλον για το παιδί τους ανάλογα το πρόβλημα που υπάρχει. Και να προσπαθούν να ενημερώνονται για τις δράσεις που αφορούν τα ΑΜΕΑ.

-Εμείς ως κοινωνία τελικά τι πρέπει να κάνουμε για να βοηθήσουμε ουσιαστικά;

Να σταματήσει η λύπηση και ο οίκτος!  Να έχουμε μια στοιχειώδη εκπαίδευση στην σωστή προσέγγιση τους.  Καλό θα ήταν επίσης οι γονείς με μικρά παιδιά και όχι μόνο, να παρακολουθούν και να συμμετέχουν σε διάφορα bazaar, εκδηλώσεις  και δράσεις που διοργανώνουν οι ΑΜΕΑ. Είναι ορθό και επιβάλλεται να γαλουχήσουν τα παιδιά τους από μικρά να δέχονται και να σέβονται την όποια διαφορετικότητα. Τα παιδιά αποδέχονται καλύτερα τα ΑΜΕΑ από τους γονείς τους.

-Θα ήθελες να προσθέσεις κάτι ακόμα;

Θέλω να προσθέσω κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Να μάθει ο κόσμος ότι είναι πάρα πολύ προσβλητική η φράση  : « Λίγο πολύ, όλοι τρελοί είμαστε». Όχι δεν είμαστε. Αυτή η φράση προσβάλλει οικογένειες  και ανθρώπους που έχουν όντως σοβαρό πρόβλημα.

Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον Αντώνη  για την τόσο εποικοδομητική  συζήτηση που κάναμε και για την  πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη που μας παραχώρησε.

Και θα κλείσω αυτή την πολύ ωραία συνέντευξη λέγοντας σας μια φράση του Frank Zappa:

«Τα μυαλά, όπως και τα αλεξίπτωτα,  λειτουργούν  καλύτερα, όταν είναι ανοιχτά».

 Εις το επανιδείν,

Με αγάπη,

maria

Μην ξεχάσετε:
να κάνετε like στη σελίδα του blog στο facebook
να με ακολουθήσετε και στο Instagram
για να μαθαίνετε όλα τα νέα μου!!

Προηγούμενο άρθροΓια καφέ με την μαμά
Επόμενο άρθροΠαπαρδέλες με πέστο αβοκάντο –σπανάκι.
Μαρία Διαμαντίδη
Ονομάζομαι Μαρία Διαμαντίδη. Η καταγωγή μου είναι από την Θεσσαλονίκη και από το Οχυρό Δράμας.Γεννήθηκα στην Αθήνα και έζησα εκεί μέχρι τα 10 μου χρόνια. Σπούδασα Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων στο Α.Τ.Ε.Ι. Πατρών. Τώρα μένω μόνιμα στην Αθήνα, είμαι παντρεμένη και έχω ένα κοριτσάκι 2 χρονών. Είμαι Full time μαμά καθώς σταμάτησα την δουλειά μου για να μεγαλώσω την μικρή μου. Μου αρέσει να ασχολούμαι με οτιδήποτε με χαλαρώνει και με ηρεμεί. Βόλτες με την οικογένεια μου, διάβασμα βιβλίων, χειροποίητες κατασκευές ,αναπαλαίωση επίπλων και γενικά καταπιάνομαι με οτιδήποτε μου κεντρίσει το ενδιαφέρον.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here