Σε ένα ιδανικό κόσμο η σωστή απάντηση θα ήταν «κανένα από τα δύο, το σχολείο καλύπτει όλες τις ανάγκες μας». Δυστυχώς όμως απέχουμε πάρα πολύ από αυτό το στάδιο και βλέπουμε κάθε χρόνο να αυξάνονται οι ανάγκες των μαθητών για παραπαιδεία. Το γιατί συμβαίνει αυτό θα το αναλύσουμε άλλη φορά, σήμερα θα εξετάσουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε επιλογής, τα υπέρ και τα κατά της.
Πολλές φορές φίλοι και γνωστοί ζητούν τη γνώμη μου ως εκπαιδευτικός, σχετικά με το αν θα πρέπει να βοηθήσουν το παιδί τους με φροντιστηριακά ή με ιδιαίτερα μαθήματα. Δυστυχώς η απάντηση δεν μπορεί να είναι μονολεκτική και δεν υπάρχει για όλους η ίδια σωστή επιλογή. Η κάθε επιλογή έχει τα δικά της υπέρ και κατά και θα πρέπει να κρίνουμε κάθε φορά ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε παιδιού.
- Το φροντιστήριο και το κέντρο ξένων γλωσσών είναι χώροι ειδικά διαμορφωμένοι για να εξυπηρετούν το σκοπό του μαθήματος . Διαθέτουν τον απαραίτητο οπτικοακουστικό εξοπλισμό και όλα τα υλικά που χρειαζόμαστε για τις ανάγκες του μαθήματός μας. Από την άλλη πλευρά το ιδιαίτερο μάθημα λαμβάνει χώρα στην καλύτερη περίπτωση στο παιδικό δωμάτιο του μαθητή ή στο σαλόνι/κουζίνα του σπιτιού και κάποιες φορές ο γονιός είναι στο χώρο και κρυφακούει ή δεν χρειάζεται απαραίτητα να το κάνει κρυφά 😊, γεγονός που προκαλεί άγχος στα παιδιά ενώ πολλές φορές δεν υπάρχει και η κατάλληλη ησυχία στο χώρο, γιατί μπορεί τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας να μιλούν δυνατά μεταξύ τους, να μιλούν στο τηλέφωνο, να έχουν δυνατά την τηλεόραση ή την μουσική. Οι θόρυβοι αυτοί προκαλούν αμηχανία στο μαθητή και σίγουρα τον αποδιοργανώνουν. Από άποψη χώρου σίγουρα το φροντιστήριο κερδίζει έδαφος, εάν όμως το ιδιαίτερο μάθημα είναι αυτό που ταιριάζει στην περίπτωσή σας θυμηθείτε την επόμενη φορά να υπάρχει ησυχία στο χώρο.
- Από άποψη χρόνου όμως τι γίνεται; Συνήθως τα ομαδικά μαθήματα σε φροντιστήρια έχουν περισσότερες ώρες μάθημα από τα ιδιαίτερα, διότι τα τελευταία εστιάζουν στο ρυθμό και στις ανάγκες του συγκεκριμένου μαθητή. Εάν συνυπολογίσουμε και τις ώρες μετακίνησης από και προς το φροντιστήριο τότε από άποψη χρόνου σίγουρα το ιδιαίτερο μάθημα συμφέρει. Επίσης από το φροντιστήριο παίρνουμε ένα σταθερό ωρολόγιο πρόγραμμα που δύσκολα μπορούμε να αλλάξουμε την ώρα ή την ημέρα αν δεν μας βολεύει, διότι μια αλλαγή επηρεάζει το πρόγραμμα των υπόλοιπων τάξεων και των υπόλοιπων μαθητών της τάξης μας, ενώ στο ιδιαίτερο μάθημα μπορούμε πιο εύκολα να επιλέξουμε τις ώρες που μας εξυπηρετούν. Εάν ο χρόνος είναι σημαντικός παράγοντας για εσάς τότε το ιδιαίτερο εξυπηρετεί καλύτερα.
- Αυτές τις ώρες όμως που κερδίζει ο μαθητής του ιδιαιτέρου τις επωμίζεται ο καθηγητής και στην μετακίνηση του και στην προετοιμασία του ατομικού εξειδικευμένου μαθήματος. Άρα δεν θα έπρεπε να πληρωθεί λίγο καλύτερα; Καυτό θέμα είναι το κόστος. Αλήθεια τι πιστεύετε; Ποιο μάθημα πρέπει να κοστολογείται πιο ακριβά; To φροντιστηριακό ή το ιδιαίτερο; Αδιαμφισβήτητα το ιδιαίτερο! Γιατί προσαρμόζεται στις δικές σου ανάγκες, ο καθηγητής χρειάζεται ώρα προετοιμασίας, διόρθωσης και υλικά για το δικό σου ατομικό μάθημα, συν το χρόνο μετακίνησης του. Επίσης πρέπει να πληρώσει μόνος του την ασφάλισή του. Eαν παρ’ όλα αυτά συμβεί και βρείτε καθηγητή που κοστολογεί την ώρα του πιο φθηνά από το φροντιστήριο, θα σας πρότεινα αντί να χαρείτε να προβληματιστείτε… Μήπως ο συγκεκριμένος καθηγητής δεν διαθέτει τα κατάλληλα προσόντα για να διδάξει; Μήπως αρχικά να ζητήσετε να δείτε τα τυπικά του προσόντα;
- Εάν αναρωτιέστε αν έχετε αυτό το δικαίωμα φυσικά και το έχετε! Σε ένα φροντιστήριο ή κέντρο ξένων γλωσσών (φροντιστήρια κανονικά λέγονται τα κέντρα διδασκαλίας και μελέτης των μαθημάτων του σχολείου) αισθανόμαστε σιγουριά ότι οι καθηγητές πριν προσληφθούν έχουν αξιολογηθεί από έμπειρους υπεύθυνους σπουδών και γνωρίζουν καλά το αντικείμενο τους και παιδαγωγικές μεθόδους προσέγγισης των μαθητών. Στα ιδιαίτερα μαθήματα όμως το βάρος της επιλογής του καθηγητή πέφτει στον ίδιο το γονιό! Είμαστε ως γονείς σε θέση να επιλέξουμε τον κατάλληλο καθηγητή για το παιδί μας; Δυστυχώς πέρα από το να δούμε κατά πόσο υπάρχει η σωστή χημεία μεταξύ μαθητή και καθηγητή, εάν έχουμε διαφορετικό αντικείμενο είναι ίσως δύσκολο να επιλέξουμε σωστά. Αγαπητοί γονείς, μην διστάσετε να ζητήσετε από τον υποψήφιο καθηγητή του παιδιού σας να σας δώσει ένα βιογραφικό και να σας δείξει τα αντίγραφα των πτυχίων του. Έτσι δεν θα έκανε σε οποιαδήποτε συνέντευξη για δουλειά;
- Τέλος υπάρχουν και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του κάθε μαθητή που καθορίζουν τις ανάγκες και τις προτιμήσεις του. Το ιδιαίτερο μάθημα ταιριάζει περισσότερο σε μαθητές που αποσπάται εύκολα η προσοχή τους, που χρειάζονται ησυχία για να μελετήσουν, που ντρέπονται πολύ και τους αγχώνει η λογική του τμήματος. Από την άλλη τα κοινωνικά παιδιά που παίρνουν ενέργεια από τη συναναστροφή με άλλα παιδιά ή που έχουν ανάγκη να περπατήσουν, να βγουν λίγο έξω από το σπίτι προτιμούν το φροντιστηριακό μάθημα.
Η εκτίμηση μου είναι να αξιολογήσετε για το κάθε παιδί σας όλους αυτούς τους παράγοντες και να αφουγκραστείτε τις ανάγκες των παιδιών σας!
Καλή τους πρόοδο!
Την Ιωάννα μπορείτε να την βρείτε και στον προσωπικό της λογαριασμό στο Instagram happykids_happymommy
Μην ξεχάσετε:
να κάνετε like στη σελίδα του blog στο facebook
να με ακολουθήσετε και στο Instagram
για να μαθαίνετε όλα τα νέα μας!
Μην ξεχάσετε:
να κάνετε like στη σελίδα του blog στο facebook
να με ακολουθήσετε και στο Instagram
για να μαθαίνετε όλα τα νέα μας!