Μια από τι πιο συχνές αγωνίες που έχουν οι μαμάδες μικρών παιδιών, είναι η κοινωνικοποίηση τους ή μάλλον η μειωμένη έως ελλιπής κοινωνικοποίηση τους.
Πολλές φορές αυτή η αγωνία τις οδηγεί στην εγγραφή των παιδιών στον παιδικό σταθμό από πολύ μικρή ηλικία ή και στην επιμονή για δραστηριότητες που μπορεί να κάνει μόνο του με άλλα παιδιά.
Βέβαια δεν είναι λάθος καμία κίνηση από αυτές, όμως χρειάζεται να είμαστε σίγουροι για τον λόγο που το παιδί μας δεν κοινωνικοποιείται.
Το ενδιαφέρον στην αναπτυξιακή εξέλιξη του ανθρώπου είναι η γραμμή που ακολουθεί ο κάθε ένας μας, περνώντας από το ένα στάδιο στο άλλο. Η αναπτυξιακή γραμμή είναι διαφορετική για τον κάθε άνθρωπο(στα χρονικά περιθώρια) όμως παραμένει η ίδια ως προς το περιεχόμενο της. Κάθε παιδί σε διαφορετική ηλικία αναπτύσσει διαφορετικά γνωστικά σχήματα που το βοηθούν να στηριχτεί σε αυτά και να προχωρήσει στα επόμενα. Σε κάθε ηλικία οι ανάγκες τους είναι διαφορετικές και σε διαφορετικό τομέα χρειάζονται υποστήριξη, καθώς από τη γέννηση χτίζουν την συναισθηματική τους βάση και αφού νιώσουν την ασφάλεια που χρειάζονται τότε προχωρούν σε νέα κατάκτηση, όπως είναι η κοινωνικοποίηση.
Για να εξετάσουμε αναλυτικά την κοινωνική αλληλεπίδραση των παιδιών ανά ηλικία:
- Μοναχικό παιχνίδι : 0- 18 μηνών Το παιδί παίζει μόνο του ανεξάρτητα από τα άλλα παιδιά, με διαφορετικά αντικείμενα και παρά το γεγονός ότι βρίσκεται στον ίδιο χώρο με άλλα παιδιά ενδιαφέρεται μόνο για αυτό που κάνει το ίδιο.
- Παιχνίδι παρατήρησης: 2 ετών Το παιδί συμμετέχει σαν παρατηρητής- θεατής εκδηλώνοντας ενδιαφέρον για την δραστηριότητα της ομάδας χωρίς όμως να εμπλέκεται.
- Παράλληλο παιχνίδι: 2-3 ετών Το παιδί παίζει δίπλα δίπλα με τα άλλα παιδιά αλλά όχι μαζί τους
- Συνεργατικό/ συσχετιστικό παιχνίδι: 3-4 ετών Το παιδί συμμετέχει σε κοινές δραστηριότητες με τα άλλα παιδιά, χωρίς να υπάρχει ξεκάθαρος διαχωρισμός ρόλων.
- Συνεργατικό παιχνίδι: 4+ Το παιδί συμμετέχει σε οργανωμένα παιχνίδια με σαφή διαχωρισμό ρόλων, κανόνων, σκοπού και με εμφανή το αίσθημα της ομάδας.
Σημασία έχει ως γονείς να μην πιέζουμε τα παιδιά μας ούτε να βάζουμε ταμπέλες σε αυτά όταν δείχνουν να μην αλληλεπιδρούν με τα άλλα παιδιά, αλλά μπορούμε να τα παροτρύνουμε και να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες ώστε να κοινωνικοποιηθούν. Για τον λόγο αυτό είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε σε κάθε ηλικία του παιδιού το αναπτυξιακό στάδιο στο οποίο βρίσκεται και να αντιδρούμε ανάλογα.
Μην ξεχάσετε:
να κάνετε like στη σελίδα του blog στο facebook
να με ακολουθήσετε και στο Instagram
για να μαθαίνετε όλα τα νέα μας!