Ένα από τα αρνητικά που μας άφησε η καραντίνα πίσω της , είναι η καθημερινή ενασχόληση των παιδιών με το τάμπλετ, τις έξυπνες συσκευές και τα παιχνίδια στον υπολογιστή, η οποία ενασχόληση προκαλεί εξάρτηση, όπως ακριβώς συμβαίνει και στους μεγάλους.
Ε! Ας είμαστε ειλικρινείς, πόσες φορές την ημέρα δεν κάνατε και εσείς ανανέωση την σελίδα σας στα κοινωνικά δίκτυα και δεν επισκεφτήκατε site τα οποία μπορεί να είχατε διαβάσει λίγη ώρα πριν;
Όμως τα νέα είναι ευχάριστα! Ναι, τα παιδιά μπορούν να ξεκολλήσουν από την οθόνη και να μάθουν να περνούν πιο δημιουργικά την ώρα τους ή τουλάχιστον να περιορίσουν την διάρκεια παρακολούθησης τους σε αυτήν.
Πως; Ακολουθώντας μερικά μικρά tips…..
- Πρώτα από όλα χρειάζεται να γίνουμε εμείς το σωστό παράδειγμα προς μίμηση για τα παιδιά. Όσο δύσκολο και αν σας είναι, πρέπει να περιορίσετε τον χρόνο ενασχόλησης σας με αυτές τις συσκευές, εκτός βέβαια εάν αφορά την δουλειά σας ή ένα τηλεφώνημα που πρέπει να απαντηθεί.
- Κλείνοντας την τηλεόραση σας ή το κινητό συνεχίστε να είστε το σωστό πρότυπο περνώντας την ώρα σας πιο δημιουργικά διαβάζοντας ένα βιβλίο ή κάνοντας κάποιο πάζλ. Θα διαπιστώσετε ευχάριστα πως τα παιδιά θα σας ακολουθήσουν λίγες μέρες αργότερα.
- Για να εξαλείψουμε οποιαδήποτε μορφή εξάρτησης είναι σωστό να μειώνουμε σταδιακά την έκθεση μας σε αυτήν. Οπότε απλά κάθε μέρα μπορείτε να μειώνετε από λίγο τον χρόνο που μπορούν να απασχοληθούν τα παιδιά με τις έξυπνες συσκευές.
- Καθώς οι πρώτες αντιδράσεις από την μεριά των παιδιών θα κάνουν την εμφάνισή τους, χρειάζεται να παραμείνετε ψύχραιμοι και αποφασισμένοι στον στόχο σας.
- Αρκετά βοηθητικό θα ήταν η δημιουργία ενός καθημερινού προγράμματος με τα παιδιά με δραστηριότητες και με νέους τρόπους δημιουργικής απασχόλησης.
- Για να εδραιωθεί το πρόγραμμα αυτό, σχεδιάστε σε κόλλες Α4 ρολόγια τα οποία θα δείχνουν διαφορετική ώρα το καθένα. Δίπλα από κάθε ρολόι γράψτε ή ζωγραφίστε (ανάλογα με την ηλικία των παιδιών) την δραστηριότητα που θα λαμβάνει χώρα εκείνη την ώρα και φυσικά την ώρα που θα τερματίζεται. Για παράδειγμα, 10 η ώρα παιχνίδι, 11 η ώρα διάβασμα παραμύθι, 12 με 12.30 τηλεόραση, 12.30 με 1 κατασκευή κλπ. Φυσικά το πρόγραμμα αυτό είναι ενδεικτικό και διαφέρει ανάλογα με τον οικογενειακό προγραμματισμό.
- Θα σας συμβούλευα το πρόγραμμα να το φτιάξετε μαζί με τα παιδιά ώστε να είναι ελεύθερα να διαλέξουν τι θα πραγματοποιούν κάθε στιγμή αλλά και να έχουν την ευθύνη της τήρησής του.
- Μπορείτε να επιλέξετε μαζί με τα παιδιά τι θα παρακολουθήσουν στην οθόνη δείχνοντας την προτίμηση σας σε κάτι πιο εκπαιδευτικό.
- Είναι αρκετά σημαντικό να μιλήσετε στα παιδιά και να τους εξηγήσετε τα θετικά της ενασχόλησης τους με άλλες δραστηριότητες και τα οφέλη που αποκομίζουν.
- Επίσης, μην διστάσετε να δείξετε την κατανόηση σας στην δυσκολία που αντιμετωπίζουν για να σταματήσουν να βρίσκονται μπροστά από μια οθόνη.
- Αυξήστε όσο είναι δυνατόν τις δραστηριότητες εκτός σπιτιού, όπως σε ένα πάρκο ή περπάτημα κοντά στο σπίτι κλπ.
- Επιλέξτε μια μέρα της εβδομάδας και ονομάστε την screen-free-day! Την ημέρα αυτή δεν ανοίγουμε οθόνες (μικροί μεγάλοι, εκτός από περιπτώσεις ανάγκης που αναφέραμε παραπάνω).
- Τέλος, όπως συνηθίζω να λέω στα παιδιά μου τις μέρες που τυχαίνει και δεν βλέπουν καθόλου τηλεόραση “Μέρα χωρίς τηλεόραση….σίγουρα ήταν πολύ δημιουργική μέρα, ας θυμηθούμε τι κάναμε”
Μην ξεχνάτε:
- Kάθε παιδί είναι ξεχωριστό και χρειάζεται τον δικό του χρόνο για να αποκτήσει μια νέα συνήθεια.
- Θα χρειαστείτε υπομονή και επιμονή. Μην σταματήσετε την προσπάθεια σας με την πρώτη δυσκολία, είναι ένας τρόπος να μάθουμε στα παιδιά πως δεν τα παρατάμε και συνεχίζουμε τον αγώνα μας.
- Σε αυτό το σημείο να επισημάνω πως οι παραπάνω συμβουλές αφορούν παιδιά που ο χρόνος παρακολούθησης τηλεόρασης και έξυπνων συσκευών είναι περισσότερος από όσο χρειάζεται και λόγω του εγκλεισμού αυξήθηκε. Σε καμία περίπτωση δεν αφορά σοβαρές περιπτώσεις εξάρτησης στις οποίες θα βοηθήσει σημαντικά ένας ειδικός παιδοψυχολόγος.
- Τέλος , θα ήταν σωστό να μην ξεχνάμε πως τα παιδιά μας γεννήθηκαν μέσα στην τεχνολογία και τις οθόνες. Σίγουρα εμείς στην ηλικία τους παίζαμε έξω στις αλάνες, αλλά εμείς δεν είχαμε έξυπνες συσκευές ούτε τόσο εύκολη πρόσβαση σε οθόνες. Χρειάζεται λοιπόν να κατανοήσουμε την ανάγκη τους να απασχολούνται έστω και λίγο με αυτές και να μην συγκρίνουμε την δική μας παιδική ηλικία με την δική τους.
Μην ξεχάσετε:
να κάνετε like στη σελίδα του blog στο facebook
να με ακολουθήσετε και στο Instagram
για να μαθαίνετε όλα τα νέα μας!