“Μια φορά και έναν καιρό…. Ήταν τα 7 γουρουνάκια ή μήπως τα 7 λυκάκια……τέλος πάντων και ζήσαμε εμείς καλά και αυτοί καλύτερα….ή μήπως το ανάποδο;”
Τελικά όταν διαβάζουμε παραμύθι στα παιδιά έχει μόνο σημασία τι αφηγούμαστε ή και ο τρόπος που το κάνουμε;
Έχετε παρατηρήσει πως πολλές φορές τα παιδιά, μετά από λίγη ώρα ασχολούνται με κάτι άλλο ενώ εσείς συνεχίζετε την αφήγησή σας; Μπορεί η ιστορία να έχει εξαιρετική πλοκή αλλά δεν είναι από μόνη της αρκετή για να κρατήσει το ενδιαφέρον των παιδιών!
Να δούμε λοιπόν μερικά μικρά tips που χρησιμοποιούμε εμείς οι νηπιαγωγοί ώστε τα παιδιά να αποκομίζουν από τα παραμύθια τα μέγιστα οφέλη.
Καταρχάς , είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως η ανάγνωση ενός παραμυθιού δεν είναι απλώς η αφήγηση της ιστορίας, αλλά πολύ περισσότερα, όπως :
- Ψυχαγωγία
- Ανάπτυξη λεξιλογίου
- Διεγείρει την φαντασία
- Εξοικείωση με τον γραπτό λόγο
- Ταύτιση με τον ήρωα και συναισθηματική ανάπτυξη
- Έκφραση εσωτερικού κόσμου
Γνωρίζοντας λοιπόν τα οφέλη που έχει το παιδί από το παραμύθι προσπαθούμε να βρούμε τον τρόπο με τον οποίο θα κρατήσουμε ζωντανό το ενδιαφέρον τους αλλά και να βρούμε αναδυόμενες δραστηριότητες που προκύπτουν από αυτό το παραμύθι.
Και τι εννοούμε ‘σα νηπιαγωγός’;
Εννοούμε όλα τα μέσα που χρησιμοποιούμε για να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτυχτούν σε όλους τους τομείς. Καθώς ένα και μόνο παραμύθι μπορεί να δώσει την αφορμή για περαιτέρω δραστηριότητες, ακόμα και κινητικές!
Ήρθε η ώρα να μπούμε σε μια τάξη νηπιαγωγείου και να δούμε τον τρόπο που οι δασκάλες διαβάζουν ένα παραμύθι!!
Παρακάτω θα αναφέρω ενδεικτικά ένα παραμύθι που αγαπούν πολύ τα παιδιά μου και θα δούμε βήμα βήμα πως μπορούμε να το αξιοποιήσουμε στο έπακρο.
Το παραμύθι είναι το :” Κοιμήσου, τιγράκι μου” της Mary Logue από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος.
- Ιδανικά θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε μια μαγική ατμόσφαιρα όπου μια κούκλα με έναν μαγικό τρόπο θα έπαιρνε τον ρόλο του αφηγητή και θα ερχόταν στην παρέα μας με μοναδικό σκοπό να μας διαβάσει το παραμύθι. Στην κούκλα μπορούμε να δώσουμε ένα αστείο όνομα και μια ωραία ιδιότητα, ανάλογα με την υπόθεση του παραμυθιού.
- Ξεκινάμε δείχνοντας το εξώφυλλο του παραμυθιού και διαβάζουμε δυνατά τον τίτλο του και τον/την συγγραφέα. Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να γνωρίζουν τον τίτλο του παραμυθιού, ώστε να μπορούν να το ζητούν και μόνοι τους αργότερα , όπως επίσης και τον/την συγγραφέα του.
- Στη συνέχεια ζητάμε από τα παιδιά να περιγράψουν το εξώφυλλο του παραμυθιού, να βρουν τα στοιχεία που μπορεί να ‘μαρτυρούν’ την πλοκή αλλά και τον ήρωα. Οπότε οι ερωτήσεις μας είναι οι εξής :
- Ποιο ζώο είναι στο εξώφυλλο του παραμυθιού; (τίγρης)
- Τι φαίνεται να κάνει η τίγρη στην εικόνα;
- Κοιμήσου, τιγράκι μου είναι ο τίτλος, οπότε τι φαντάζεσαι ότι πραγματεύεται το παραμύθι μας;
- Τι χρώματα έχει στο εξώφυλλο;
- Τι χρώμα έχει η τίγρη;
- Που ζει μια τίγρη;
Ακόμα και αν το παιδί μας δεν έχει κατακτήσει τον προφορικό λόγο, εμείς συνεχίζουμε να ρωτάμε και να συζητάμε για το εξώφυλλο δίνοντας του την ευκαιρία να γνωρίσει και να αναζητήσει και άλλα στοιχεία του παραμυθιού.
- Η διήγηση γίνεται σε ήπιο ή εύθυμο ή επιβλητικό ή έντονο ή αστείο τόνο, ανάλογα με το περιεχόμενο του παραμυθιού.
- Κατά την διήγηση μας ζούμε το παραμύθι , νιώθουμε αυτό που νιώθει ο ήρωας χρωματίζοντας την φωνή μας και παίρνοντας ανάλογες εκφράσεις στο πρόσωπο μας ή ακόμα και κινήσεις που εναρμονίζονται με την ιστορία. Για παράδειγμα, στο παραμύθι που αναφέραμε, μπορούμε να χασμουρηθούμε, να διπλώσουμε τα χέρια μας όπως κάνει η νυχτερίδα, να μιλήσουμε ψιθυριστά όταν αφηγούμαστε ότι τα άλλα ζωάκια κοιμήθηκαν και να κλείσουμε τα μάτια μας μόλις κοιμηθεί το μικρό κορίτσι της ιστορίας.
- Καθώς ολοκληρώνουμε την αφήγηση μας μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά να μας περιγράψουν με δικά τους λόγια την ιστορία δείχνοντας μας και τις αντίστοιχες εικόνες. Επίσης, εάν είναι πιο μικρά παιδιά, μπορούμε να δείχνουμε κάθε εικόνα ξεχωριστά και να ζητάμε την περιγραφή της.
- Στη συνέχεια, κάνουμε ερωτήσεις στα παιδιά που είτε αφορούν το περιεχόμενο του παραμυθιού είτε αφορά κάποιο στοιχείο του , το οποίο θα μπορούσε να γίνει θέμα συζήτησης ή αναδυόμενης δραστηριότητας. Για παράδειγμα, να μιλήσουμε για το φαινόμενο νύχτα-μέρα, τι δραστηριότητες κάνουμε την ημέρα και τι τη νύχτα. ¨Η μπορούμε να στηριχτούμε στους πρωταγωνιστές του παραμυθιού που είναι τα ζώα και να συζητήσουμε για το ποια ζώα κοιμούνται τη νύχτα, ποια την ημέρα, ποια κοιμούνται όλο τον χειμώνα αλλά και ποια είναι τα σπίτια τους.
- Ένα παραμύθι αποτελεί μια πολύ καλή αφορμή για μαθηματικά, γλώσσα, εικαστικά αλλά και κινητικά παιχνίδια. Πως μπορεί να γίνει αυτό; Πολύ απλά….!! Μια αρκετά απλή κινητική δραστηριότητα είναι ‘Τα ζώα κοιμούνται’. Τα παιδιά γίνονται μικρά ζωάκια και χορεύουν στο δάσος, όσο εμείς χτυπάμε το ντέφι. Στη συνεχεία , μόλις σταματήσουμε την μουσική σημαίνει ότι ήρθε η νύχτα και κοιμούνται. Εάν τα παιδιά είναι πιο μεγάλα μπορούμε να τα χωρίσουμε σε δύο ομαδούλες. Στην πρώτη ομάδα θα είναι τα ζώα που κοιμούνται τη νύχτα και η δεύτερη ομάδα θα αποτελείται από τα ζώα που κοιμούνται την ημέρα.
Μπορείτε να δημιουργήσετε μια μικρή βιβλιοθήκη στο σπίτι με επιλεγμένα παιδικά βιβλία και εύκολα προσβάσιμη από τα παιδιά, ώστε να μπορούν ανά πάσα στιγμή να ξεφυλλίσουν ένα παραμύθι. Αφιερώστε λίγη ώρα την ημέρα για να διαβάσατε ένα παραμύθι στα παιδιά ή απλά πείτε καληνύχτα με 15’ ανάγνωσης, είναι αρκετά για να περάσετε ποιοτικό χρόνο μαζί.
Καλή ανάγνωση!!!!!
Μην ξεχάσετε:
να κάνετε like στη σελίδα του blog στο facebook
να με ακολουθήσετε και στο Instagram
για να μαθαίνετε όλα τα νέα μας!